Karolina Danek {rozmowa}

Polecamy lekturę wywiadu z Karoliną Danek, rysowniczką komiksu Za furtką (do scenariusza Dominiaki Węcławek), który w naszych planach wydawniczych w maju 2013.
Mały fragment poniżej, całość na stronie weare.pl {kliknij :tu: aby przeczytać}
danek
Czyli można powiedzieć, że muzyka jest Twoją drogą zawodową, natomiast komiksy pewnym zainteresowaniem? Czy może to właśnie z komiksami wiążesz swoją przyszłość?
Karolina Danek: Trudno mi to na dzień dzisiejszy określić. Zarówno muzyka, jak i rysowanie są ze mną odkąd pamiętam. Komiks pojawił się dopiero niedawno, zupełnie niespodziewanie. Chodziłam do szkoły muzycznej już jako mała dziewczynka i po 12 latach muzycznej edukacji zdecydowałam się buntowniczo „uciec” od tego wszystkiego i wybrałam studia animacji w łódzkiej szkole filmowej. Ten „romans” z filmem animowanym trwał rok. Nauczyłam się niezwykle dużo, zarówno rysunkowo, jak i życiowo, ale romans, jak to romans – nie trwa wiecznie. Po roku odeszłam od animacji i wróciłam do muzyki. Wróciłam jednak bogatsza w tysiące doświadczeń. I bogatsza w zamiłowanie do komiksów.
To, że odnajduję się w tej formie literatury, to niewątpliwie efekt zetknięcia z animacją. A mówiąc konkretniej – efekt zetknięcia z ludźmi, których tam poznałam – komiksiarzami. Mogę nawet wskazać dokładne zderzenie, od którego się to wszystko zaczęło. Mianowicie, jeden z moich znajomych z roku, Marcin Podolec, podsunął mi scenariusz do komiksu napisany przez scenarzystkę Dominikę Węcławek. Marcin był akurat zaabsorbowany pracami nad swoim autorskim albumem, więc to mnie zaproponował narysowanie tego projektu. Od razu przystąpiłam do działania i mimo że na początku było ciężko, to po niecałym roku zakończyłam pracę nad albumem i teraz ja oraz wyżej wymieniona scenarzystka – Dominika Węcławek, szczęśliwie czekamy na premierę komiksu, która planowana jest przez naszego wydawcę (Centrala) na maj. Komiks nosi tytuł Za furtką.
Czy zamiłowanie do komiksów tkwiło we mnie wcześniej? Trudno powiedzieć. Zanim znalazłam się na studiach animacji, to nie przeczytałam prawie żadnego komiksu. Mało tego, nawet nie rysowałam z wyobraźni, rysowałam tylko z natury, miałam jedynie warsztat. Animacja otworzyła mi trochę oczy i podsunęła pomysły co można robić ze swoim talentem.

Chciałabym jednak wrócić jeszcze na chwilę do Za furtką. Powiedz, jak układała się współpraca z Dominiką? Macie plany na kolejne tego typu projekty?
Karolina Danek: Współpracę z Dominiką bardzo sobie cenię. Nie tylko dlatego, że świetnie rysowało mi się do jej scenariusza Za furtką, ale też dlatego, że potrafiła mnie motywować, a jak trzeba było to i kopnąć do przodu w chwilach, kiedy trochę zamulałam z rysowaniem, bo bywały chwile – szczególnie na początku – kiedy myślałam, że nie udźwignę tak dużego projektu. Mamy plany na inne przedsięwzięcia, ale na razie nie są one nawet zaczęte, więc nie ma o czym mówić. Ale jeśli współpraca była tak udana, to czemu nie zrobić czegoś jeszcze?

W takim razie przyszłość pozostawiamy owianą pewną nutką tajemnicy. Powiedz, o czym opowiada Wasze wspólne dzieło i jakiej grupie czytelników jest ono dedykowane?
Karolina Danek: Za furtką to historia rodziny, która staje w obliczu choroby babci. Muszą się liczyć, że ukochana babcia może w każdej chwili od nich odejść. Sam scenariusz jest sumą doświadczeń kilku bliskich osób współautorki – Dominiki. Ja jako rysowniczka skupiłam się na relacjach między członkami rodziny, wydały mi się najbardziej interesujące i to usiłowałam podkreślić w warstwie wizualnej.
Komiks jest dla każdego, choć zapewne bardzo młodego czytelnika jak i wielbicieli science fiction nie zainteresuje.

– – – – – – – – – – – – – – –
karolina-danekKarolina Danek: rocznik ’91, studiowała przez rok animację w Łodzi; aktualnie mieszka i studiuje (Akademia Muzyczna, klawesyn) w Krakowie; prowadzi stronę „Opowiem Ci bajkę, jak kot palił fajkę” (na blogspocie i facebooku); blog autorski :tu: a strona :tu:

Dodaj komentarz

Filed under sygnały

Skomentuj

